HTML

magyarpol

Mostanában vannak hírek, amikre muszáj reagálni valamit. Hát itt megteszem.

Friss topikok

  • kovk: A gyakorlat. Alapvetően gondolkodni kell, akkor akkor minden gyakorlati lesz hirtelen. Szerintem e... (2009.04.06. 22:32) PDSZ-es nyilatkozat

Linkblog

Archívum

PDSZ-es nyilatkozat

2009.04.05. 08:57 magyarpol

Tegnap olvasom a PDSZ véleményét a Bajnai csomagról. Fujj, fujj, nem szolidáris, vonják vissza! Azon lehet vitatkozni, és meg is teszik sokan, hogy milyen más módszerrel lehetne visszaszorítani a kiadásokat. Honnan lehet elvenni vagy úgy, hogy ténylegesen elveszünk, vagy úgy, hogy kevesebbet adunk. Az elmúlt évek politikája végig arról szólt, hogy egyre többet vettek el, és egyre többet adtak. Most, mivel lassan már az összes közgazdász arról papol, hogy ez így nem mehet tovább, nem lehet tovább növelni az elvonást, arra gondoltak, hogy akkor csökkentik a kiadásokat, azokat a kiadásokat, amiket az elmúlt évek során hihetetlen mértékben felhízlaltak. Merthogy valamit kell csinálni. Például esetleg adnának a hónapok számának megfelelő nyugdíjat, meg bért a közalkalmazottaknak. De ez így nem szolidáris a szakszervezetek szerint. Oké. Én belátom, hogy az a jó, ha a tanárok rendesen meg vannak fizetve, és tanárnak lenni egy normális megélhetést biztosító, reális alternatíva egy fiatal számára. De meg kéne érteni azt is, hogy nincs pénz és spórolni kell. A magánszféra ezt megteszi magától, mert kénytelen, de pont a szolidaritás miatt talán a közszférának is csatlakoznia kéne. Még akkor is ha a pedagógusokat, az orvosokat, a vasutasokat stb. könnyebb utcára vinni, vagyis nagyobb zsarolási potenciállal rendelkeznek, mint a magánszférában dolgozó mérnökök, közgazdászok, vagy akár gyári dolgozók. Meg kéne érteni, hogy a közszféra összes szereplője számára megtartani a jelenlegi kompenzációs szintet lehetetlen. Vagyis aki nem hajlandó elfogadni némi elvonást saját magára nézve, az tulajdonképpan amellett érvel, hogy vagy a) rúgják ki minden n. kollegáját, vagy b) inkább más szakma képviselőitől vonjanak el kétszer annyit. Na ez persze már maga a szolidaritás!

Megpróbálom nagyon egyszerűen szemléltetni a helyzetet: Adott egy család, 7 gyerekkel. A hét gyerek minden héten kap fejenként 8 db csokit (napi egyet, meg még egyet). Sajnos a család csak heti 49 csokit tud önerőből venni, 7 csokit mindig kölcsön kell kérni a szomszédból. Ez sokáig jól működött, és a gyerekek többnyire elégedettek, megszokták a plusz egy csokit. Sajnos közben már nagyon sok csokival tartozik a család, ráadásul a szomszédban sincs már akkora jólét, hogy kölcsön tudjanak adni. A családfő be is jelenti, hogy most egy darabig mindenki csak 7 csokit kapna. Erre aztán az egyik gyerek azt mondja, hogy márpedig neki 8 csoki kell, és kész, az szemétség, ha csak 7 csokit kap. A családfő annak érdekében, hogy továbbra is biztosítsa a 8 db csokit az egyik gyerekének dönthet úgy, hogy örökbe adja az egyik gyereket (a), vagy hogy valamelyik gyerek 6 csokit kap csak (b). Én nagyon remélem, hogy a döntés az lesz, hogy egy nagy fityiszt neked, tünés kapálni kedves fiam!

Aztán minden világossá vált, amikor a hírnek azt a részét is megemésztettem, miszerint Kerpen Gábor úgy gondolja, hogy aki a minimálbér 10-szeresénél többet keres, az az affeletti részt adja oda a "szegényeknek". Aki ilyen kijelentést tesz, attól persze nem elvárható, hogy bármilyen összefüggést megértsen, vagy legalábbis, hogy beismerje az összefüggések létezését. Ebből kiderül, hogy a PDSZ le kíván süllyedni a vasutas szakszervezetek színvonalára, és ezen a szinten minden érvelés értelmét veszti. Ezzel együtt azért nézzük is meg mit jelent ez pontosan. A "szegények" nyilván azok, akik nem tudnak, vagy nem akarnak dolgozni, vagy éppen dolgoznak, csak feketén. Vagyis az így is hihetetlen mértékű segélyezési rendszert, ami miatt rengetegen döntöttek úgy, hogy inkább élnek segélyből, mert munkával sem keresnének sokkal többet, duzzasszuk még tovább, a becsületesen adózó felső-középosztályra pedig tegyünk további terheket. Éljen az egész ország segélyből! Az lesz a jó világ! De miért pont a minimálbér tízszeresénél húzzuk meg a vonalat? Nem lenne jobb szépen venni az átlagbért, és aki annál többet keres az odaadja, aki meg kevesebbet, az megkapja. Mindenki kereshet ugyanannyit. Még megvalósulhat a kommunizmus. A legszolidárisabb rendszer. Az meg, hogy egy ilyen rendszerben senkinek nem érdeke dolgozni apró részprobléma. Nem baj, mert biztos vagyok benne hogy Kerpen Gábor ezt is megoldja.

4 komment

Címkék: csomag kerpen bajnai pdsz

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarpol.blog.hu/api/trackback/id/tr701047019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovk 2009.04.05. 21:28:10

Én nem amellett érvelek, hogy legyen már a tanároknak jobb szolidáris alapon, hanem amellett, hogy ha nem az oktatásra költünk, akkor nagyon meg fogjuk szívni. Érdemes megnézni a sokat emlegetett példákat: Németország, Japán, Finnország. Hogyan lett a II. vh után lenullázott országból vezető gazdasági hatalom. Úgy, hogy amikor nem volt másra pénz, és csomóan éheztek, akkor az oktatásba nyomták az erőforrásokat. A PDSZ hülyeséget beszél. Nem a nagy társadalmi különbségek kiegyenlítése miatt kell az oktatásra költeni, hanem ezért, mert az éri meg a legjobban. És elsősorban a természettudományos oktatás. De ennek pont az ellenkezője történik.

Egy példa: fizika szakot idén az egész ország összes egyetemén egyesítve 18-an végzik el, ha sikerül mindenkinek az államvizsga. Miközben többszázan kezdik el. Kész, ennyi. Ennek többszöröse megy nyugdíjba, nem lesz tanár. Ezt már nagyon sok iskola érzi. Nincs képzett fizika tanár. Mellesleg ugyanez lesz rövid időn belül a biológiával és a kémiával is.

kovk 2009.04.05. 21:44:22

Még egy gondolat: amit viszont az oktatásra költünk, azt rosszul költjük. Olyan infrastrukturális beruházásokra megy el a pénz nagy része, ami gyakorlatilag csak egy szűk kör cégeinek jó. A szakma totál ki van hagyva belőle. Elképesztő a helyzet. Nincs papírra, fűtésre, bérre pénz, de van interaktív tábla. Teljesen nonszensz. Pl. Japánban most is tábla-kréta az oktatási eszköz.

Tök fölösleges a sok kütyü, inkább gondolkodni kéne tanítani. Képzett tanárok kellenek, és ez az a dolog, amit nem tudunk majd egy-két éven belül produkálni, ha végre rájönnek, hogy mi is itt a fő probléma. Az oktatás a vesztébe rohan. Kütyük lesznek, csak képzett munkaerő nem.

magyarpol 2009.04.06. 04:08:00

@kovk: Abban nincs is vita közöttünk, hogy az oktatás amúgy hosszú távon a legfontosabb terület. A jó minőségű, gyakorlati tudást adó, lehetőleg a teljes magyar lakosság számára elérhető oktatási rendszer alapozza meg a társadalom jövőjét. Itt lehet megalapozni, hogy a jövőben ne csak töredéke dolgozzon a munkára képes lakosságnak. Itt kéne elkezdeni a kisebbségek integrálását. Sajnos nem hiszem, hogy ezeken a területeken nagyon jól állnánk, de itt a problémák jó része nem anyagi természetű. Azzal is egyetértek, hogy a rendelkezésre álló pénzt viszont sokszor nem optimálisan használják fel (mint amúgy sok más területen sem).

kovk 2009.04.06. 22:32:11

A gyakorlat. Alapvetően gondolkodni kell, akkor akkor minden gyakorlati lesz hirtelen. Szerintem ez a nagy gyakorlatorientáltság fából vaskarika. Valójában az van mögötte, hogy ha gondolkodik a gyerek, akkor jól fogja megoldani a gyakorlati problémákat, különben nem. Meg kell mutatni, hogy mi miért jelentős a gyakorlatban, de ehhez érteni kell az elvontabb problémákat is, anélkül nem megy. Ahhoz viszont idő és tananyag kell. Nos, ebből húznak a leginkább. Nem a diákok terheléséről van szó: egy tini a csillagokat is lehozza, ha motivált. Csak arról, hogy az óraszámcsökkentés miatt kevesebb tanár legyen, és ne kelljen költeni a dög közalkalmazottakra.

A természettudományoknál már visszaütött ez a gondolkodás. Kevesen mennek tanárnak, vagy aki annak megy, azoknak nagy része kibukik az egyetemről és/vagy elmegy közgazdásznak/média szakra, mert azt jóval könnyebb elvégezni, és több pénzt keresnek vele. Én kapásból öt példát tudok erre a közvetlen környezetemből.

Kisebbségek: a sváb vagy zsidó kisebbségek oktatásával semmi probléma nincs. Saját fenntartású, színvonalas iskoláik vannak. És a normál közoktatásba is simán beilleszkednek. Pl. én is egy német kisebbségi általános iskolába jártam.

A cigány kisebbséggel van a baj. Amennyiben nem kötik a segélyt az oktatásban való részvételhez, valamint nem adnak a tanárok kezébe komolyabb jogosítványokat, addig teljesen reménytelen ennek a jelentős néprétegnek az oktatása. Ez reális probléma, de még ez is részben elterelő manőver.

A többségi oktatással sokkal nagyobb bajok vannak ennél. Ott már az sem tanulhat igazán, aki tényleg akar, mivel sokszor nincs / nem lesz kitől. Nem egyszer fordul elő, hogy nincs is diplomája annak, aki tanít valamilyen tárgyat. Persze ilyen törvényileg nem lehetne, de mégis van.
süti beállítások módosítása